Ylvas onda öga

Det tog min fantastiska kompis och klasskamrat på komvux Sara bara två lektioner innan hon upptäckte det hon kallar "Ylvas onda öga". De flesta som känner mig vet precis vad hon menar... När folk beter sig illa, eller när det inte blir som jag vill, eller när oprofessionella människor är i farten... Då kommer "Ylvas onda öga fram" När vi gick på komvux och Universitete så kom det nog fram ganska ofta, men det gick över ganska fort för vi hade så fantastiskt udda och konstiga klasskamrater att roa oss åt.

Men idag har det onda ögat verkligen fått jobba och stå i vill jag lova! 

Det var dags för mig att med minibuss lämna Karon och åka tillbaka hem till VM. Jag var för två dagar sedan och bokade resan och allt var klappat och klart. Buss från Karon till Khuk Khaks busstation i Khao Lak (det kan vara felstavat, måste kolla upp det). I alla fall, halv åtta i morse blev jag hämtad av bussen utanför ett tempel som ligger på huvudgatan i Karon. Sen åkte vi till Patong och skulle hämta upp fler resenärer. Efter kanske en halvtimme hittade chaffisen äntligen det första hotellet... suck... Men då hade resenärerna försovit sig så vi fick vänta ytterligare nån kvart innan de kom... dubbelsuck...

Nåväl, efter det att sex ryssar äntligen klivit på bussen så bar det iväg mot busstationen i Khao Lak... trodde jag. Men icke! För runt nästa krök stannade bussen och det klev på en liten varelse som deklamerade att hon var "our guid on this tour"...

Hm, nu började det hända saker i mitt huvud. Tyckte väl att ryssarna reste med lite väl lätt bagage, bara en liten handväska och nån enstaka ryggsäck. Men eftersom att guiden pratade bra mycke bättre ryska än engelska så fick jag allt vänta lite på informationen.

När vi väl lyckats reda ut det hela så visade det sig att jag hade blivit satt på en buss som skulle gå runt halva området bara för att det inte fanns några platser kvar på den reguljära. Resan skulle gå via en "toto-farm" elefantvandring, apshow och till slut ett vattenfall. De tänkte alltså hasa runt på mig hela dagen innan de kunde släppa av mig... Men hallå!!! 

Och  det var här nånstan det onda ögat började jobba. Jag gjorde klart för dem att jag minsan inte tänker... och jag minsan inte har bokat... och jag minsan skulle raka vägen hem! Basta!

Ryssarna blev nog lika upprörda som jag, men chaffisen och bruttan struntade fullkomligt i det. Det var bara för mig att snällt åka med in på "toto"-farmen som visade sig vara skölpaddor (turtel). Demonstrtivt satte jag mig utanför bussen och vägrade följa med och fota som den lilla ärtan tyckte jag skulle göra. Jag kände mig verkligen som en barnungen men jag ville ju bara hem!!!

Till slut blev jag i alla fall avsläppt någonstans här i närheten. Jag hittade en taxistolpe med cirka 27 lediga chaufförer som alla skrek "Taxi madam?" och de blev sååå glada när jag ville ha det. Det blev nästan slagsmål om en körning för typ 40 kronor, men jag kände mig väldigt nöjd.

Nu har det onda ögat börjat slappna av igen, ett dopp i poolen hjälper ju alltid till. Snart får det nog bli en öl i baren och då ska nog allt det onda försvinna och bara lämna det goda kvar.

Hörs senare...

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja Ryska turister stöter man på över hela världen och dom är alltid lika tillmötesgående och mysiga :) Jag ska hälsa från Eva hon var på ett strålande humör och hade extra kul åt min stackars fot som jag har tappat ett bord på för tre veckor sedan och där en del naglar skiftar i svart, blått och grönt. Inget är som skadegläden :) I dag är det grått, kall och isigt. Den som ändå fick bada i pool och åka turistbuss med ryssar.... :) Stor kram från Stockholm dit våren ännu inte har kommit.

2011-03-03 @ 08:36:28
Postat av: malin

Snacka om otippat kort i handen den dagen! ha ha ha!!

2011-03-03 @ 08:40:04
URL: http://www.ostbagar.dinstudio.se
Postat av: Katarina

Hej Ylva, Hoppas allt är bra trots ryssar och annat tokigt. Här har vi nu lite vårkänning men långt ifrån de temperaturer du har. Många kramar till dig

2011-03-03 @ 11:03:10
Postat av: Ylva

Beate: våren kommer snart!!! Skulle inte ni åka iväg någonstans? Eller blev det ändrade planer?



Malin: otippade kort i händer är ju alltid spännande, eller hur? :)



Katarina: allt är bra, sätter upp tokigheterna på pluskontot :) Värmen är behaglig just nu, kvällarna är riktigt sköna!!!



Kram på er alla

2011-03-03 @ 12:27:37
URL: http://ylvanylander.blogg.se/
Postat av: MaPa

Tack och lov att man inte var med och att du kom "hem" till slut. Kram

2011-03-03 @ 15:09:55
Postat av: Kicki

Ylva, Ylva visst vet man vad "det onda ögat" kan innebära, man vill inte träffas av det :) men jag skulle gärna varit med och kastat några ögon på ryssarna o den lilla hoppan med sköldpaddorna ;) ha det bäst. Njut, njut, njut. Pussokram

2011-03-03 @ 21:24:37
Postat av: Klara

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-03-18 @ 19:10:32
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

eXTReMe Tracker