Att försöka skriva en "bok-projektet"

Snart är det dags för mig att ge mig ut på ett Äventyr som jag bara har drömt, önskat och fantiserat om. Vet inte riktigt hur länge dessa drömmar har snurrat i mitt huvud men det är nog ett tag. Kanske började de för ett år sedan, för tre år sedan, kanske för tolv år sedan... vet ej. 

Men det var först för några månader sedan som jag riktigt kunde klä det i ord och handling. Jag införskaffade "Den stora fondboken" och började leta fonder och stipendier för att hitta sponsorer till "Att försöka skriva en bok-projektet".

Jag gick igenom hela denna bok som består av typ 12 638 sidor. Det är en betongvägg tjockare än den tjockaste ruinmur, segare än skolbespisningens bruna bönor och hårdare än Magnus Samuelsson i "Africas stone". Ni som har sett den fattar vad jag menar... 

Men fan den som ger sig. Till slut hade jag tagit mig igenom den, hittat tolv fonder jag kunde söka (trodde jag kunde söka) och skickade iväg.

Klok som jag är hade jag inte för stora förhoppningar, men nån stans kunde jag åndå inte riktigt släppa detta. Som en osalig ande vankade jag otåligt vid brevlådan. Efter några veckor började det trillade in ett och annat svar, väldigt trevliga svar, men alla sa att det inte fanns några pengar i just den stiftelsen som kunde ge mig pengar för just det syftet. Bland annat fick jag ett kuvert innehållandes ett mycket uppmuntrande men nekande svar på det vackraste brevpapper jag sett, guldkantat och stämplat av Svenska Akademien, skrivet av självaste kanslichefen. Men det hjälpte ju inte mig ett endaste dugg. Pengapungen var fortfarande tom och drömmen började så sakteliga pulveriseras.

Men när hoppet var som svagast och jag var som tröttast och mest förkyld, då klev mina underbara arbetsgivare in!!! För en vecka sedan droppade de bomben: Ylva, vi vill hjälpa dig, vi sponsrar dig så mycket vi kan!!!

Det är ett tag sedan jag pratade med en del av er och för er kan jag berätta att jag idag jobbar som bemanningskoordinator på Bonitas. Det är ett vård- och bemanningsföretag som även äger en bungalowanläggning i Khao Lak, Thailand. Här är det alltså meningen att jag ska få vara, hur länge jag vill, i en alldeles egen bungis och skriva. Blir det inte nån bok så blir det säkert nåt annat nyttigt :)

Visst låter det otroligt och galet och fantastisk och alldeles... alldeles... underbart!!! 

Planen är att åka till Thailand runt första februari och kanske hem i april och sen sitta på landet under sommarmånaderna... Svindlande tanke :)

Så nu har jag fullt upp med att skriva mina listor som är det bästa jag vet. Jag planerar och skriver och snart har jag nog fått ihop till en tolfte lista, men det får jag återkomma till. Timmen börjar bli sen och min förkylning blir inte lättare att hantera så här på kvällskvisten. Men jag är snart åter med mer info...

...alldeles... alldeles... snart.

Kram på er alla och God Jul :)




 

Kommentarer
Postat av: Lena

Vilken dröm! Gud så häftigt!

Hoppas att vi kan ses innan du drar!



Kramar!

/Lena

2010-12-25 @ 15:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

eXTReMe Tracker